Disparitia dosarului cu sina: mit sau realitate?



28 iulie 2022

Dosarul cu sina este articolul care, de-a lungul timpului, a deprins o reputatie negativa. Intentarea unui demers, obtinerea unui act sau depunerea unor documente si numeroase alte actiuni desfasurate in institutiile statului stau sub umbra acestui element de papetarie.

Birocratia, conform sociologului Max Weber, este o forma eficienta de organizare a activitatii umane in vederea mentinerii unui curs logic si rational. Totusi, in ultimii ani, ceea ce tine de birocratie a inceput sa fie din ce in ce mai blamat sau evitat.

Tinerii, in special, aleg sa solutioneze problemele in fata institutiilor publice prin intermediul mediului virtual. Timpul petrecut la cozile infernale din fata ghiseelor a devenit un factor tot mai greu de acceptat in epoca vitezei. Situatiile in care, ajunsi fiind in fata functionarului public, ni se solicita celebrul dosar cu sina ating apogeul tensiunii chiar si pentru cel mai calm om.

Pentru a se adapta prezentului, organele abilitate ale statului roman au identificat solutia dezirabila de marea majoritate a persoanelor: implicarea tehnologiei si eliminarea dosarului cu sina. Astfel, clasicul dosar la care erau atasate numeroase copii ale documentelor originale va fi inlocuit de interoperabilitate.

Ce presupune legea privind interoperabilitatea?

Incepand cu data de 30 iulie 2022, va intra in vigoare Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date intre sisteme informatice si crearea Platformei nationale de interoperabilitate.

In primul rand, este important sa clarificam faptul ca dosarul cu sina va disparea la nivel practic. Mai exact, necesitatea accesarii unor documente relevante in functie de speta, context si institutie nu se modifica. Schimbarile apar in modul in care functionarii publici vor putea ajunge in posesia acestora, intr-un mod mai simplu si eficient pentru public, printr-un portal digital. Se va implementa principiul doar o singura data, ceea ce inseamna ca autoritatile nu vor mai solicita informatiile pe care le detin deja.

Interoperabilitatea are drept scop principal cresterea calitatii serviciilor oferite in institutiile statului prin intermediul facilitarii schimbului de date intre sistemele informatice. Legea propune crearea unui portal, sigur si protejat pentru societate si utilizatori, prin intermediul caruia institutiile pot face schimb de date relevante despre cetateni.

Considerat ca un pas important spre serviciile publice digitalizate, legea privind interoperabilitatea are urmatoarele obiective:

  • Serviciile publice vor fi furnizate la un nivel calitativ net superior, prin faptul ca se elimina birocratia si nu se va mai depune “dosarul cu sina”, care continea documente pe care statul le detinea deja (spre exemplu, unei societati nu ar trebui sa i se mai solicite certificatul de inregistrare, intrucat autoritatea publica poate verifica informatia la registrul comertului);

  • Cresterea gradului de transparenta a actelor administrative prin instiintarea titularilor cu privire la accesarea datelor cu caracter personal;

  • Cresterea considerabila a eficacitatii si eficientei actului administrativ;

  • Facilitarea accesului mediului privat la datele detinute de entitati publice si invers;

  • Cresterea gradului de interoperabilitate in cadrul autoritatii publice centrale, precum si intre aceasta si autoritatile publice locale;

  • Integrarea pe piata digitala europeana;

  • Asigurarea confidentialitatii in schimburile de date.

Interoperabilitatea = simplificarea proceselor ce implica interactiunea cu institutiile

O componenta importanta a oricarei societati este reprezentata de gradul de digitalizare si implicatiile acestuia in segmentele administratiilor, institutiiilor si companiilor publice sau private. Astfel, eficientizarea proceselor ce implica interactiunea dintre public si societate este o propunere binevenita in Romania.

Modalitatea de lucru a celor care vor avea acces pe Platforma Nationala de Interoperabilitate se supune unei metodologii orientate catre cetatean. Calitatea serviciilor furnizate va fi considerabil crescuta, iar timpul petrecut pentru solutionarea problemelor sau a unor demersuri va scadea.

Platforma are la baza principii fundamentale pe care orice institutie sau autoritate trebuie sa le respecte. Iata doar 3 dintre acestea:

  • Principiul reutilizarii

  • Informatiile si datele cu caracter personal sunt partajate si reutilizate de catre autoritatile publice in vederea furnizarii de servicii publice.

  • Principiul accesibilitatii

  • Modul traditional de furnizare a serviciilor publice, fata in fata sau utilizand formulare de hartie, va coexista cu furnizarea prin mijloace electronice, pentru a oferi cetateanului dreptul de a opta pentru modalitatea de accesare a serviciilor.

  • Principiul multilingvismului

  • Principiul are in vedere ca autoritatile si institutiile publice sa ofere servicii in toate limbile oficiale ale UE.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate