Influencer, Blogger, Vlogger sau Youtuber - cum intri in legalitate?
Daca obtii sume de bani sau primesti diverse produse in schimbul promovarii in online esti obligat sa le declari la ANAF si sa platesti impozit.
Daca ai un blog pe care il monetizezi, spre exemplu, prin reclame trebuie sa declari incasarile si sa platesti impozit.
Daca ai un canal de Youtube si ai venituri prin Adsense sau din colaborari cu firme ale caror produse le promovezi ai obligatia de a plati taxe. Si lista poate continua – practic, incasarile din social media au acelasi regim ca incasarile din offline din punct de vedere fiscal, in sensul in care veniturile din online vor fi verificate si impozitate de catre ANAF.
Insa impozitele nu reprezinta singura grija. Astfel, daca ai surse de venit online, trebuie sa stii, printre altele, urmatoarele:
Ai nevoie de o forma juridica pentru desfasurarea activitatii, daca veniturile (chiar suplimentare, ca side job) din online au caracter de continuitate.
Ce inseamna caracter de continuitate? Codul Fiscal nu ofera o definitie, insa o concluzie se poate desprinde din prevederile legale.
O concluzie ar fi ca in cazul in care, in cursul unui an calendaristic, ai mai mult de o incasare, atunci activitatea ta are caracter de continuitate. Totodata, alti factori sunt luati in considerare, precum intentia persoanei in cauza (daca se observa intentia de a obtine venituri suplimentare online, din publicitate online, MLM etc.) sau o constanta in postarea de reclame sau recomandari de produse.
Ce forma juridica poti sa ai ca sa fii in legalitate? Simplu: cel mai des folosite sunt SRL (societate cu raspundere limitata) sau PFA (persoana fizica autorizata). Diferentele sunt legate de conditiile de infiintare, regimul de impozitare, raspunderea juridica, capitalul de investit, coduri CAEN permise etc. Pentru a afla avantaje si dezavantaje SRL / PFA si pentru a alege intre cele doua, consulta un specialist!
ATENTIE: Daca nu platesti impozite poti savarsi infractiunea de evaziune fiscala, care se pedepseste cu inchisoare. De asemenea, trebuie sa fii atent la incadrarea corecta a castigurilor din punct de vedere fiscal – spre exemplu, nu ai voie sa declari incasarile pe persoana fizica ca venituri din alte surse, daca este incidenta obligatia de a te inregistra fiscal ca SRL/PFA.
Trebuie sa fii transparent si corect in ceea ce priveste activitatea ta.
Daca desfasori campanii de marketing prin colaborari este necesar sa dezvalui acest lucru, adica sa mentionezi “paid partnership“ sau “sponsored“. In alte cuvinte, daca brandul X te contacteaza pentru a-i promova produsele si vei prezenta produsul respectiv urmaritorilor, acestia din urma trebuie sa stie ca este vorba despre o reclama platita (in bani sau in produse). Rolul unui influencer este tocmai acela de a influenta consumatorii sa cumpere un produs, asadar au dreptul sa fie informati in mod corect si complet conform legii.
De asemenea, nu este permis potrivit legislatiei privind protectia consumatorului sa te afisezi ca si cum ai testat un produs din proprie initiativa ca un simplu consumator atunci cand nu este asa. Spre exemplu, daca primesti produse gratis din partea unui brand in schimbul promovarii, atunci este clar ca nu esti un simplu consumator, ci actionezi tu insuti ca o afacere (prestezi servicii de promovare).
Trebuie sa respecti prevederile legale aplicabile business-urilor.
Odata ce am stabilit caracterul de continuitate al activitatii tale in online (vezi punctul 1. de mai sus), inseamna ca ai deja o afacere. Derularea unei afaceri presupune respectarea dispozitiilor legale in materia protectiei consumatorilor, publicitate comerciala, protectia datelor cu caracter personal (GDPR), drept societar si multe altele.
Cerintele legale care ti se aplica depind de particularitatile activitatii respective, iar consultarea unui specialist este esentiala pentru a fi in legalitate.
Avocat titular Cabinet individual - Baroul Bucuresti
Master Dreptul afacerilor - Facultatea de Drept Universitatea din Bucuresti
Universitatea Paris I Panthéon – Sorbonne - Colegiul Juridic Franco-Roman
Facultatea de Drept - Universitatea din Bucuresti
INPPA
Accesul salariatilor in Revisal – plus si inovatie pentru actualii si fostii angajati
Cum investesti legal in criptomonede in Romania?
3 motive pentru care sa iti inregistrezi marca
Detii un site web? Iata 3 lucruri de avut in vedere pentru a fi in legalitate
Detii un magazin online? Iata 3 intrebari & raspunsuri despre GDPR
Stimulentul de insertie – ce noutati prevede legea?
Introducerea Certificatului Verde Digital – un pasaport COVID-19?
Colaborarea persoana fizica – persoana juridica: 3 greseli frecvente
Decriptarea noului Regulament Crypto al UE: spre o legislatie durabila
Colaborarea ca freelancer si colaborarea cu freelanceri in Romania: Cum sa protejam drepturile de proprietate intelectuala
Distribui link-uri pe Internet? Cand sunt incalcate drepturile de proprietate intelectuala?
Cum este reglementat crowdfunding-ul prin platforme digitale?
Ghidul de dropshipping - Cum deschid o firma pentru vanzare online prin dropshipping?
Cum se autorizeaza business-urile care ofera cursuri online?
In ce conditii se pot face afaceri cu criptomonede in Romania?
Semnatura electronica pe documentatiile de arhitectura, constructii si urbanism
Update - Fonduri nerambursabile pentru IMM, PFA, CMI si ONG afectate de COVID-19
Finantare europeana pentru proiecte in sectorul IT&C: produse/servicii/aplicatii inovative
Cine are obligatia de a depune declaratia privind beneficiarul real si care este termenul de depunere?
Platforme online - noi reguli ale Uniunii Europene pentru transparenta serviciilor de intermediere online
Detii o firma? Iata 4 noutati pe care trebuie sa le stii pentru afacerea ta!
Cum se schimba piata muncii din Romania in era digitala?
Telefon:
0737.376.247
E-mail: avocat@andreearainerlaw.ro
Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate