Influencer, Blogger, Vlogger sau Youtuber - cum intri in legalitate?



6 decembrie 2021

Daca obtii sume de bani sau primesti diverse produse in schimbul promovarii in online esti obligat sa le declari la ANAF si sa platesti impozit.

Daca ai un blog pe care il monetizezi, spre exemplu, prin reclame trebuie sa declari incasarile si sa platesti impozit.

Daca ai un canal de Youtube si ai venituri prin Adsense sau din colaborari cu firme ale caror produse le promovezi ai obligatia de a plati taxe. Si lista poate continua – practic, incasarile din social media au acelasi regim ca incasarile din offline din punct de vedere fiscal, in sensul in care veniturile din online vor fi verificate si impozitate de catre ANAF.

Insa impozitele nu reprezinta singura grija. Astfel, daca ai surse de venit online, trebuie sa stii, printre altele, urmatoarele:

  1. Ai nevoie de o forma juridica pentru desfasurarea activitatii, daca veniturile (chiar suplimentare, ca side job) din online au caracter de continuitate.

  2. Ce inseamna caracter de continuitate? Codul Fiscal nu ofera o definitie, insa o concluzie se poate desprinde din prevederile legale.

    O concluzie ar fi ca in cazul in care, in cursul unui an calendaristic, ai mai mult de o incasare, atunci activitatea ta are caracter de continuitate. Totodata, alti factori sunt luati in considerare, precum intentia persoanei in cauza (daca se observa intentia de a obtine venituri suplimentare online, din publicitate online, MLM etc.) sau o constanta in postarea de reclame sau recomandari de produse.

    Ce forma juridica poti sa ai ca sa fii in legalitate? Simplu: cel mai des folosite sunt SRL (societate cu raspundere limitata) sau PFA (persoana fizica autorizata). Diferentele sunt legate de conditiile de infiintare, regimul de impozitare, raspunderea juridica, capitalul de investit, coduri CAEN permise etc. Pentru a afla avantaje si dezavantaje SRL / PFA si pentru a alege intre cele doua, consulta un specialist!

    ATENTIE: Daca nu platesti impozite poti savarsi infractiunea de evaziune fiscala, care se pedepseste cu inchisoare. De asemenea, trebuie sa fii atent la incadrarea corecta a castigurilor din punct de vedere fiscal – spre exemplu, nu ai voie sa declari incasarile pe persoana fizica ca venituri din alte surse, daca este incidenta obligatia de a te inregistra fiscal ca SRL/PFA.

  3. Trebuie sa fii transparent si corect in ceea ce priveste activitatea ta.

    Daca desfasori campanii de marketing prin colaborari este necesar sa dezvalui acest lucru, adica sa mentionezi “paid partnership“ sau “sponsored“. In alte cuvinte, daca brandul X te contacteaza pentru a-i promova produsele si vei prezenta produsul respectiv urmaritorilor, acestia din urma trebuie sa stie ca este vorba despre o reclama platita (in bani sau in produse). Rolul unui influencer este tocmai acela de a influenta consumatorii sa cumpere un produs, asadar au dreptul sa fie informati in mod corect si complet conform legii.

    De asemenea, nu este permis potrivit legislatiei privind protectia consumatorului sa te afisezi ca si cum ai testat un produs din proprie initiativa ca un simplu consumator atunci cand nu este asa. Spre exemplu, daca primesti produse gratis din partea unui brand in schimbul promovarii, atunci este clar ca nu esti un simplu consumator, ci actionezi tu insuti ca o afacere (prestezi servicii de promovare).

  4. Trebuie sa respecti prevederile legale aplicabile business-urilor.

  5. Odata ce am stabilit caracterul de continuitate al activitatii tale in online (vezi punctul 1. de mai sus), inseamna ca ai deja o afacere. Derularea unei afaceri presupune respectarea dispozitiilor legale in materia protectiei consumatorilor, publicitate comerciala, protectia datelor cu caracter personal (GDPR), drept societar si multe altele.

Cerintele legale care ti se aplica depind de particularitatile activitatii respective, iar consultarea unui specialist este esentiala pentru a fi in legalitate.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate