Cat de importanta este semnatura digitala?



9 august 2022

Semnatura digitala, cunoscuta si sub denumirea de semnatura electronica, este un simbol cu aceeasi valoare din punct de vedere legal precum semnatura clasica. Diferenta intre cele doua variante se raporteaza la tipul documentelor pe care urmeaza sa le semnam. Mai exact, pentru actele digitale, se va utiliza semnatura electronica pentru a valida autenticitatea lor.

Pentru a putea fi utilizata de catre publicul larg, semnatura digitala a fost adoptata prin intermediul Legii nr. 455/2001. Semnatura este caracterizata in cadrul legislatiei drept date in forma electronica, care sunt atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare.

Pe langa definitia pe care legislatia a propus-o, exista si cateva conditii pe care semnatura digitala trebuie sa le intruneasca pentru a fi valabila:

  • legata in mod unic de semnatar;

  • legata ofical de date electronice, prin intermediul carora orice modificare ulterioara poate fi identificabila;

  • prin intermediul ei se asigura identificarea semnatarului;

  • crearea ei este realizata prin mijloace controlate in mod exclusiv de semnatar.

Semnatura digitala a cunoscut un alt nivel de importanta odata cu cresterea nivelului de utilizare a tehnologiei informatice in cadrul serviciilor sau demersurilor birocratice. Din ce in ce mai multe dintre actele oficiale sunt transmise in format digital si solicitarile depuse online au crescut, de asemenea, in mod considerabil.

Popularitatea semnaturii digitale a atins un record in momentul in care avantajele acesteia au devenit mult mai clare. Importanta acesteia se situeaza in usurarea eforturilor depuse de o persoana pentru a realiza un anumit demers. In lipsa acestei semnaturi ce poate fi folosita intr-o maniera foarte simpla, exista situatii in care va trebui sa apelezi la notar pentru o imputernicire.

5 avantaje care au crescut importanta semnaturii electronice

Multe dintre actiunile pe care ar fi trebuit sa le faci inainte pentru a putea semna un document de la distanta sunt simplificate acum cu un simplu click. Documentele in format digital si transmiterea lor in aceeasi maniera sunt, de asemenea, doua mijloace care iti vor solicita o astfel de semnatura. Mai mult decat atat, comunicarea inter-institutionala, stat-privat sau institutii-cetateni s-a mutat intr-o proportie considerabila in mediul digital.

Iata doar 5 avantaje care au majorat importanta propusa de o semnatura digitala:

  1. Eficientizarea timpului

  2. Timpul este un aspect ce ridica din ce in ce mai multe batai de cap. Orele unei zile par ca nu mai ajung sa ducem la capat toate task-urile pe care ni le-am propus, iar programul de lucru al unor companii sau institutii ne conditioneaza si mai mult.

    Semnatura digitala si-a consolidat importanta atunci cand cozile la ghisee au fost schimbate in cateva click-uri de la distanta. Institutiile statului incurajeaza initiativa de depunere a documentelor in mod online, astfel ca, semnatura digitala este in deplina conformitate cu solicitarile lor.

  3. Recunoastere si valabilitate la nivel international

  4. In cazul companiilor care urmaresc extinderea la nivel international, este foarte bine sa stiti faptul ca semnatura digitala are aceeasi valoare precum specimenul olograf. Astfel, in colaborarile cu parteneri sau colaboratori internationali, te poti folosi cu incredere de acest mod de a semna, fara a fi necesare intrevederi fata in fata.

  5. Procese mai rapide in companii

  6. Ne raportam inca o data la segmentul persoanelor juridice ale caror procese de achizitie, vanzare si plata pot fi efectuate intr-un timp mult mai rapid. Este usor demonstrabil ca vanzarile sunt accelerate atunci cand procesele sunt eficientizate.

  7. Securitate

  8. Importanta unei semnaturi digitale nu poate fi masurata in lipsa unei securitati sporite. O astfel de metoda alternativa celei clasice de a semna nu va prejudica in niciun fel si nici nu va expune vreunui risc persoana fizica sau juridica ce o foloseste. Vei fi in permanenta notificat atunci cand apare o modificare in document pe care l-ai semnat digital si prezinta si un grad ridicat de protectie impotriva falsificarii.

  9. Eficienta

  10. Intre semnatura digitala si eficienta proceselor sau organizarii timpului s-a identificat o conexiune importanta. Birocratia clasica are capacitatea de a rapi o mare parte a timpului, iar atunci cand acesta este limitat, trebuie sa cautam solutii pentru a eficientiza demersurile.

    De asemenea, ai posibilitatea de a avea o evidenta a modificarilor documentelor si a istoricului acestora. Eficienta se datoreaza metodei virtuale prin care se poate transmite, metoda care iti va oferi mai mult timp pe care sa il dedici vietii personale sau profesionale.

Semnatura digitala – tipuri

Exista mai multe tipuri de semnaturi electronice folosite in prezent. Acestea se diferentiaza, in special, prin intermediul nivelului de securitate pe care il prezinta:

  • Semnatura electronica – are un nivel scazut de incredere, fiind compusa din date de contact si semnatura biometrica (realiza pe o tableta). In acord cu nivelul de securitate pe care il are, semnatura electronica poate fi utila in semnarea unor acte cu un nivel minim de risc.

  • Semnatura electronica avansata – prezinta un nivel mediu de incredere, astfel ca documentele pe care le poti semna sunt cele cotate identic. Spre exemplu, aceasta semnatura digitala poate fi utila pentru acte utile in interiorul unei companii: deconturi, formulare interne sau cereri de concediu.

  • Semnatura electronica calificata – are la baza un certificat digital si ofera cel mai ridicat grad de incredere. Acest tip de semnatura este emisa in acord cu Regulamentul European elDAS nr. 910/2014 si va fi emisa de un prestator calificat in astfel de servicii.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate