De ce ai nevoie de avocat daca vrei sa iti deschizi magazin online?



2 august 2022

Comertul electronic este zona in care afacerea ta se poate extinde la oricare nivel. Visezi la un business cu vanzari internationale? Real, un singur magazin fizic nu ar putea fi capabil de o astfel de realizare. Comertul electronic, cu strategiile corecte, obiectivele marete si asistenta juridica potrivita poate transforma oricare astfel de vis in realitate.

Asistenta juridica pentru comertul electronic este un proces complex, de care doar un avocat specializat in comert online se poate ocupa ca sa te asiguri ca ai un magazin online legal. Conformarea cu normele in vigoare, precum si alinierea cu modificarile constante/periodice este o obligatie a proprietarilor de business-uri in domeniul e-commerce.

Momentul de inceput al asistentei juridice poate fi acelasi cu proiectarea afacerii pe aceasta nisa (comert online clasic in care ai stoc de produse si vinzi online sau dropshipping). Primul pas legal consta in infiintare firma pentru comert online, de obicei SRL cu cod CAEN 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Avantajul SRL este ca poti avea un numar nelimitat de coduri CAEN, pentru orice activitate pe care vrei sa o desfasori.

Dupa inregistrarea SRL la registrul comertului, avocatul se va ocupa de implementarea cerintelor legale in functie de particularitatile business-ului tau. Avocatul te poate ajuta cu: termeni si conditii site/ regulament vanzare/ regulament functionare magazin online, politica de confidentialitate/ GDPR/ protectia datelor, politica de cookies (numai daca folosesti cookies pe site), contracte clienti, contracte furnizori, contracte comerciale cu parteneri de afaceri, inregistrare marca/ logo la OSIM, reguli marketing online/ publicitate/ comunicari comerciale, giveaways, promotii online, colaborare cu influenceri pentru promovare, incheiere legala contracte la distanta, drept de retur produse, drept de retragere consumatori, drepturi de autor, proprietate intelectuala si lista poate continua.

In continuare detaliem cateva aspecte privind termenii si conditiile unui shop online:

Termeni si Conditii = contractul dintre magazinul online si clienti

De cate ori nu ti s-a intamplat sa bifezi casuta “Am citit si accept Termeni si Conditii” fara ca macar sa fi trecut pe diagonala prin ele? In continuare aceasta pagina ramane un mister pentru mare parte din public, desi are o importanta deosebita.

Mult mai relevant decat pentru clienti, sectiunea de Termeni si Conditii este importanta pentru proprietarul magazinului online. Redactarea acestora trebuie sa respecte atat protectia consumatorilor sau relatia B2B (business to business) daca vinzi catre alte business-uri, cat si interesele entitatii juridice cu domeniul de activitate comert electronic.

Astfel, asistenta juridica te poate ajuta in redactarea corecta a regulamentului dupa care functioneaza afacerea ta, in timp ce o va proteja de actiuni nelegitime ale clientilor/posibililor clienti/fostilor clienti/concurentei.

Organele abilitate vor verifica prin intermediul agentiilor locale pentru Protectia Consumatorului daca exista clauze abuzive, interpretabile sau daca prin exprimari se urmareste inducerea in eroare a clientului.

Asistenta juridica, in schimb, se va asigura ca sectiunea Termeni si Conditii din pagina unui magazin online sa fie conforma legii. De altfel, in cazul in care ai deja un draft cu Termeni si Conditii pe care esti sigur, poti solicita o verificare in scop de rectificare a posibilelor erori.

Sfat: nu cauta niciodata model termeni si conditii magazin online; din doua motive principale nu este recomandat sa folosesti generator termeni si conditii sau modele de pe net: 1. legea se schimba periodic si 2. este posibil ca draftul gasit pe internet sa nu corespunda particularitatilor afacerii tale sau sa nu tina cont de legile aplicabile in comertul online.

Ce detalii trebuie sa contina sectiunea Termeni si Conditii?

Exista numeroase aspecte de introdus in termeni si conditii, precum informatii despre produsele/ serviciile magazinului online, drepturile si obligatiile magazinului electronic si ale clientilor (de la oferta pana la livrare, drept de returnare produse, garantie produse etc.), raspunderea magazinului online.

Probabil te intrebi de ce este atat de dificil pentru o persoana fara pregatire sa realizeze un astfel de draft. Raspunsul este cat se poate de simplu: neconformarea la legislatia europeana si nationala poate atrage amenzi importante si poate afecta activitatea de comert, imaginea si reputatia business-ului tau si implicit pot rezulta pierderi financiare.

Interpretarea legilor specifice acestui segment este domeniul de activitate al unui avocat specializat in comert electronic. Termeni si Conditii este unul dintre cele mai importante acte pe care se bazeaza activitatea magazinului online; pentru redactare termeni si conditii poti apela la noi. Consultanta juridica va avea in vedere ca toate aspectele legale sa fie respectate pe platforma ta de comert electronic.

Asistenta juridica in dreptul de retur: cand se pot returna produsele si cand se resping solicitarile de retur?

In calitate de proprietar al unui site sau magazin virtual care se ocupa cu comertul electronic, este firesc sa iti doresti ca toate produsele ce ajung in posesia clientului sa fie si pastrate. Totusi, in unele cazuri, perfect de inteles, pastrarea produsului este imposibila.

Cel mai bun exemplu, de care orice client sau platforma de comert online se teme, este defectul produselor. Instant, acest lucru ne poate duce cu gandul ca magazinul trebuie sa accepte returul si sa suporte cheltuielile aferente. Interesant este ca, in realitate, nu in toate cazurile trebuie sa se procedeze asa!

Asistenta juridica de specialitate inseamna crearea unui set de norme si reguli atat pentru clienti, cat si pentru magazinul ce a livrat. Returul produselor din cauze independente de vointa entitatii juridice care se ocupa de comertul electronic poate aduce pierderi considerabile in companie.

Asa cum am mentionat anterior, se vor proteja atat clientii, prin respectarea legilor nationale si europene in domeniul protectiei consumatorilor, precum si interesele companiei. In cazul returului, asistenta juridica va avea in vedere sa mentioneze care sunt situatiile in care clientul poate solicita acest serviciu.

Spre exemplu, este indicat sa aveti prezentate clauze cat mai clare privind verificarea produselor inainte de receptia lor. Astfel, va puteti proteja firma de situatiile in care produsele sunt deteriorate de catre client, iar mai apoi returnate. Pe de alta parte, se pot admite solicitari de retur atunci cand se identifica defectiunile inainte de montaj/asamblare sau desfacerea propriu-zisa a coletelor.

Avocatul specializat in comert electronic iti poate spune tot ce trebuie sa stii inainte de a porni o afacere online si iti poate oferi consultanta juridica de care ai nevoie in afacerea ta.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate