Contractul electronic – 5 aspecte cheie



27 septembrie 2022

Contractul in forma electronica poate fi incheiat atat intre agenti economici/profesionisti si consumatori, cat si doar intre persoane fizice, respectiv doar intre profesionisti in activitatea lor comerciala. Fiecare dintre aceste cazuri presupune aplicarea unor reguli diferite, insa iata 5 aspecte cheie generale, de asemenea cu referire la consumatori:

  1. Este necesara semnatura electronica?

  2. Necesara pentru ce? Trebuie sa ne raportam la doua fatete juridice ale contractului: incheierea valabila a contractului si forta probanta a acestuia.

    Incheierea in mod valabil a contractului (la distanta/intre absenti, deci intre persoane care nu sunt fizic prezente) depinde de forma ceruta de lege pentru respectivul contract. Intrucat discutia cu privire la forma contractului este ampla, mentionam doar faptul ca exista situatii in care legea impune forma autentica la notar pentru valabilitatea contractului (forma ad validitatem), precum cazul contractului de vanzare de bunuri imobile sau constituirea drepturilor reale (de exemplu, dreptul de servitute).

    In consecinta, cu exceptia cazului in care forma autentica este necesara ad validitatem, semnatura electronica poate fi utilizata pentru a incheia in mod valabil un contract sau pentru a-l dovedi.

  3. Care sunt conditiile incheierii unui contract electronic?

  4. Pentru ca un contract electronic sa fie corect incheiat, este necesar sa fie indeplinite urmatoarele trei conditii:

    • Sa existe o oferta adresata de catre o parte celeilalte parti;

    • Negocierea sa se efectueze intr-un spatiu virtual pus la dispozitie de furnizor (de exemplu, platforma unui magazin virtual);

    • Incheierea contractului sa aiba loc prin mijloace de comunicare la distanta.

  5. Ce reprezinta dreptul de retragere ori denuntare?

  6. Un alt aspect important al unui contract electronic este dreptul consumatorului de denuntare unilaterala a acestuia. Termenul in care consumatorul are posibilitatea de a renunta la serviciile comandate, fara a suporta penalitati este in principiu de 14 zile calendaristice. De asemenea, nu este necesar ca decizia de denuntare sa fie motivata. Termenul de retragere de 14 zile se extinde la 30 de zile pentru contractele incheiate in contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un profesionist la domiciliul unui consumator sau al deplasarilor organizate de un profesionist cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde bunuri consumatorilor, in scopul protejarii intereselor legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste practicile comerciale sau de vanzare agresive sau inselatoare.

    Este important de mentionat faptul ca dreptul de denuntare unilaterala a contractului electronic nu se aplica in situatia serviciilor financiare al caror pret depinde de fluctuatiile pietei financiare si nu poate fi influentat de furnizor (de exemplu, in cazul operatiunilor de schimb valutar).

    Solicitarea de retragere din contract trebuie sa fie facuta in scris.

  7. Care sunt obligatiile legale ale furnizorului?

  8. Pentru a se considera legal incheiat un contract electronic, furnizorul trebuie sa puna la dispozitia consumatorului urmatoarele informatii principale:

    • Caracteristicile principale ale produselor ori serviciilor oferite;

    • Tarifele, modalitatea de calcul a acestora, beneficiile. optiunile si extraoptiunile incluse;

    • Modalitatile de plata acceptate;

    • Modalitatile de livrare si data pana la care se angajeaza sa livreze produsele ori sa presteze serviciile;

    • Perioada contractuala minima;

    • Dreptul de retragere din contract si conditiile in care consumatorul poate sa exercite acest drept.

  9. Care sunt drepturile legale ale consumatorului?

  10. In cazul in care se incheie un contract electronic ca urmare a prezentarii unei oferte in cazul unei convorbiri telefonice consumatorul trebuie sa cunoasca urmatoarele aspecte:

    • Inainte de incheierea unui contract trebuie sa ajunga la el in forma scrisa, pe un suport durabil, oferta discutata telefonic si informatiile minime, specificate anterior, cu privire la serviciile/produsele pe care urmeaza sa le contracteze.

    • Contractul se incheie si isi produce efectele doar dupa acesta a semnat oferta si si-a dat consimtamantul scris pentru oferta respectiva, pe un suport durabil.

    • Beneficiaza de dreptul de retragere unilaterala.

Atat in cazul persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice care au incheiat un contract electronic, iar furnizorul nu a respectat drepturile si obligatiile contractuale, in cadrul procesului de incheiere a contractului, acestea au posibilitatea de a sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, respectiv instanta de judecata.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate