Trimiti comunicari de marketing prin email sau telefon? Iata cum sa o faci legal



11 octombrie 2022

Transmiterea comunicarilor de marketing prin email sau telefon poate reprezenta o cale eficienta de comunicare in afaceri, cu conditia sa respecti prevederile GDPR.

Totusi, in cazul in care nu adaptezi procedura de trimitere a mesajelor in concordanta cu legislatia in vigoare, risti sa fii sanctionat contraventional. Un exemplu in acest sens este reprezentat de o investigatie realizata de Autoritatea Nationala de Supraveghere, in luna august 2022. Aceasta s-a finalizat cu o sanctiune contraventionala cu amenda in cuantum de 9852,8 RON. Incalcarea securitatii datelor a avut loc ca urmare a unei functionari defectuoase a unei aplicatii a operatorului.

Aceasta trimitea comunicari de marketing utilizatorilor website-ului, lucru ce a condus la incalcarea confidentialitatii datelor cu caracter personal a unui numar de 1757 de persoane vizate. Investigatia a scos in evidenta faptul ca operatorul nu a implementat masuri tehnice si organizatorice potrivite, care sa protejeze, in mod continuu, datele cu caracter personal ale persoanelor vizate, atat in momentul stabilirii mijloacelor de prelucrare, cat si in cadrul procesului de prelucrare in sine (link aici catre site-ul ANSPDCP).

Ca sa eviti acest lucru, ar trebui sa devii mai constient cu privire la modul in care colectezi, prelucrezi, stochezi si trimiti date personale precum nume, adresa de email, numar de telefon, adresa IP. De asemenea, sa tii cont de cateva aspecte importante pe care ti le prezint mai jos.

Consimtamantul persoanelor catre care trimiti comunicari – esential in vederea respectarii normelor GDPR

Articolul 4 (11) din GDPR defineste consimtamantul ca fiind: „orice manifestare de vointa libera, specifica, informata si lipsita de ambiguitate a persoanei vizate prin care aceasta accepta, printr-o declaratie sau printr-o actiune fara echivoc, ca datele cu caracter personal care o privesc sa fie prelucrate.

Prin urmare, in momentul in care colectezi adrese de email sau numere de telefon pentru a trimite unor persoane oferte si informatii suplimentare, trebuie sa informezi aceste persoane cu privire la faptul ca urmeaza sa le stochezi datele personale si sa te asiguri ca isi exprima un consimtamant valabil pentru a primi informari comerciale.

Prin urmare, este important sa existe doua mesaje. Primul mesaj are rolul de a intreba persoanele vizate daca doresc sa primeasca informari de la tine. Ai grija sa te asiguri ca este clar pentru aceste persoane faptul ca opteaza sa se aboneze la mijloacele de comunicare folosite de tine, fie ca vorbim despre campanii telefonice sau de newsletter.

In unele conditii prevazute de lege, poti trimite mesaje si in baza interesului legitim. Acest lucru inseamna ca atunci cand o persoana a mai cumparat bunuri/servicii anterior, poti trimite comunicari comerciale referitoare la bunuri/servicii similare.

Elemente de care sa tii cont atunci cand trimiti mesajul pentru obtinerea consimtamantului

Asa cum specificam anterior, este nevoie sa trimiti un prim mesaj pentru a obtine consimtamantul privind prelucrarea datelor. Si in acest proces este important sa tii cont de anumite aspecte.

In primul rand, persoanele carora te adresezi trebuie sa aiba legatura cu serviciile ori produsele pe care tu doresti sa le prezinti. De asemenea, pentru ca unul dintre obiectivele GDPR este sa se asigure de faptul ca organizatiile prelucreaza doar datele necesare, trebuie sa colectezi doar acele date relevante pentru campania ta de comunicare. Explica persoanelor de ce le contactezi, cat de des vor primi informari de la tine si explica mijloacele pe care le au la dispozitie pentru a se dezabona.

Dubla solicitare a consimtamantului - importanta in momentul in care colectezi date prin intermediul unui website/portal online

In situatia in care un utilizator introduce datele sale cu caracter personal pentru a se abona la sistemul tau de comunicare prin intermediul unui site sau a unei platforme, insa nu duce demersul la bun sfarsit, exista posibilitatea sa colectezi si sa salvezi informatiile respective in baza de clienti, desi acesta nu si-a dat acordul pentru prelucrare. Exista masuri de siguranta care pot preveni eventualele conflicte in acest sens. Una dintre acestea consta in trimiterea unui link catre adresa de email a persoanei care a ales sa se aboneze la mijloacele tale de comunicare, cu scopul ca ea sa confirme abonarea prin accesarea linkului respectiv.

Un avocat specializat in protectia datelor cu caracter personal te poate ajuta sa perfectionezi procesul de obtinere a consimtamantului persoanelor vizate si sa iei in calcul toate aspectele necesare pentru a avea siguranta ca afacerea ta isi desfasoara activitatea in concordanta cu normele legale in vigoare.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate