Geoblocarea si geofiltrarea din perspectiva dreptului concurentei



8 iunie 2020

Geoblocarea reprezinta practica prin care operatorii economici dintr-un Stat Membru blocheaza sau limiteaza accesul la interfetele lor online (precum site-urile de internet si aplicatiile lor). Practica acestor intreprinderi se traduce prin refuzul de a vinde consumatorilor din strainatate, de exemplu prin blocarea accesului la site-urile internet, prin redirectionarea catre site-uri internet adresate altor State Membre sau prin simplul refuz de a furniza la nivel transfrontalier sau de a accepta plati transfrontaliere.

Pe de alta parte, se poate realiza o distinctie intre practica de geoblocare si cea de geofiltrare. Geofiltrarea reprezinta practica prin care operatorii economici permit consumatorilor sa acceseze si sa achizitioneze bunuri sau servicii la nivel transfrontalier, dar ofera termeni si/sau conditii diferite in cazul in care clientul se afla in alt Stat Membru.

Dreptul concurentei interzice practica operatorilor economici de a refuza vanzarea, prin art. 6 alin. (1) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 („Legea concurentei”), precum si prin art. 102 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene („TFUE”), conform carora este interzisa folosirea in mod abuziv de catre una sau mai multe intreprinderi a unei pozitii dominante detinute pe piata interna sau pe o parte substantiala a acesteia. O astfel de practica abuziva poate consta in aplicarea in raporturile cu partenerii comerciali a unor conditii inegale la prestatii echivalente, creand astfel acestora un dezavantaj concurential.

Regulamentul (UE) nr. 2018/302 privind prevenirea geoblocarii nejustificate si a altor forme de discriminare bazate pe cetatenia sau nationalitatea, domiciliul sau sediul clientilor pe piata interna („Regulamentul privind geoblocarea”) are ca scop tocmai clarificarea situatiilor in care geoblocarea este sau nu permisa. In acest sens, nu sunt permise urmatoarele:

  • blocarea sau limitarea prin utilizarea de masuri tehnologice sau in alte moduri, accesul clientului la interfata online a comerciantului din motive legate de cetatenia sau nationalitatea clientului sau de domiciliul ori sediul acestuia;

  • redirectionarea clientului catre o versiune a interfetei sale online care este diferita de cea a interfetei online la care clientul a incercat initial sa aiba acces si care, prin structura sa, prin limba utilizata sau ca urmare a altor caracteristici, este destinata in mod expres clientilor de o anumita cetatenie sau nationalitate sau cu un anumit domiciliu sau sediu - cu exceptia cazului in care clientul si-a dat consimtamantul explicit pentru o astfel de redirectionare;

  • in cazul in care clientul si-a dat consimtamantul explicit pentru o astfel de redirectionare, nu este permisa interzicerea sau ingreunarea accesului la versiunea interfetei online la care a incercat initial sa aiba acces;

  • aplicarea unor conditii generale de acces la bunurile sau serviciile respective care difera, din motive legate de cetatenia sau nationalitatea clientului sau de domiciliul ori sediul sau;

  • aplicarea unor conditii diferite pentru o operatiune de plata, inter alia, cand aceasta din urma este efectuata prin intermediul unei tranzactii electronice prin transfer de credit, debitare directa si intr-o moneda acceptata de operatorul economic.

Este important de mentionat faptul ca este permisa aplicarea unor conditii generale de acces, inclusiv preturi de vanzare, care sa difere de la un Stat Membru la altul sau in interiorul unui Stat Membru si care sa fie propuse clientilor de pe un anumit teritoriu sau anumitor grupuri de clienti in mod nediscriminatoriu.

Ingrijorarile de natura concurentiala

Atat geoblocarea, cat si geofiltrarea pot intra sub incidenta legislatiei concurentei. Probleme de natura anticoncurentiala pot sa apara in cazul in care operatorul economic care practica geoblocarea sau geofiltrarea se aplica intr-o pozitie dominanta pe piata relevanta, iar tratamentul inegal la prestatii echivalente nu poate fi justificat prin factori obiectivi.

Masurile de geoblocare si geofiltrare bazate pe decizii unilaterale ale intreprinderilor care nu ocupa o pozitie dominanta nu intra in domeniul de aplicare a Legii concurentei sau a TFUE.

Pe de alta parte, masurile de geoblocare bazate pe acorduri sau practici concertate (deci coluziunea intre intreprinderi distincte) pot intra in domeniul de aplicare a dispozitiilor legale care interzic acordurile anticoncurentiale si sunt sanctionabile de catre autoritatile de concurenta.

In concluzie, geoblocarea poate fi o practica anticoncurentiala in sensul celor de mai sus, iar de cele mai multe ori blocarea, limitarea accesului cu privire la tranzactiile transfrontaliere sunt lipsite de un fundament obiectiv. Motivele pentru care se practica geoblocarea pot fi numeroase, precum insecuritatea legata de legislatia aplicabila tranzactiilor transfrontaliere si riscurile asociate in materie de protectie a consumatorilor, legislatia de mediu sau cea privind etichetarea, impozitarea si aspectele fiscale, costurile de livrare si altele asemenea.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate