Cum se poate solicita stergerea din Biroul de Credit?



21 septembrie 2023

Ce este Biroul de credit?

Biroul de Credit reprezinta o entitate privata specializata in colectarea si analiza datelor legate de activitatea de creditare desfasurata de institutiile financiar-bancare din Romania. Scopul sau principal consta in sprijinirea creditorilor prin furnizarea de informatii precise, actualizate si uniforme privind solvabilitatea si nivelul de risc al clientilor.

In anul 2003, Biroul de Credit a luat fiinta ca rezultat al colaborarii sectorului bancar romanesc. Acesta are un corp de actionari format din 20 de banci si este afiliat la Asociatia Europeana a Birourilor de Credit.

In prezent, baza de date a Biroului de Credit cuprinde informatii furnizate de peste 100 de participanti, printre care banci, societati financiare nebancare, societati de leasing sau asigurare si societati de recuperare creante.

Cum functioneaza Biroul de Credit?

Biroul de Credit opereaza pe principiul reciprocitatii, ceea ce inseamna ca participantii la acest sistem au acces la baza de date a Biroului de Credit doar in schimbul furnizarii de informatii referitoare la propriii clienti. Aceasta abordare sustine dezvoltarea continua a bazei de date a Biroului de Credit.

Atunci cand o persoana solicita sau obtine un credit, detaliile personale ale acesteia si informatiile despre creditul solicitat sau acordat sunt transmise catre Biroul de Credit. De asemenea, orice eveniment care intervine pe parcursul desfasurarii creditului, cum ar fi restructurarea, refinantarea, darea in plata, cesiunea contractului sau creantei, sau intarzierile la plata, este raportat catre Biroul de Credit.

Toate aceste informatii sunt stocate in baza de date a Biroului de Credit pe o perioada specifica, in functie de tipul datelor si scopul prelucrarii acestora. De exemplu, informatiile legate de produsele financiare active sunt pastrate pana la incetarea relatiei contractuale, in timp ce informatiile despre produsele finalizate sunt retinute pentru o perioada de 4 ani de la data incheierii acestora.

Cand este o persoana raportata in Biroul de Credit?

Ia Biroul de Credit sunt raportate toate persoanele care solicita un credit, indiferent de istoricul lor anterior in ceea ce priveste accesarea de credite. Baza de date a Biroului de Credit contine trei tipuri principale de informatii:

  • Date negative: Acestea includ informatii despre clientii care au avut dificultati in efectuarea platilor, precum intarzieri de peste 30 de zile la rambursarea creditelor si sume restante mai mari de 10 lei. De asemenea, sunt inclusi aici clientii care au comis infractiuni sau contraventii legate de institutiile financiare si pentru care s-au emis hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. De asemenea, clientii care au furnizat date incorecte la momentul solicitarii unui imprumut sunt raportati in aceasta categorie. Inainte de a raporta astfel de informatii la Biroul de Credit, institutia financiara are obligatia de a notifica clientul cu cel putin 15 zile inainte.

  • Date pozitive: Aceste informatii se refera la clientii care au inregistrat un istoric pozitiv de plati si nu au intarzieri la rambursarea creditelor. Ele includ detalii despre produsele de finantare utilizate de catre solicitant, cum ar fi carduri de credit, overdraft-uri sau credite de nevoi personale. Aceste informatii includ valoarea creditului, soldul ramas, rata lunara, limita cardului de credit si durata finantarii.

  • Scoring: Scoringul reprezinta o nota finala care se calculeaza in functie de datele de mai sus si ajuta Biroul de Credit sa evalueze riscul de credit al unui client. Scoringul poate varia intr-o gama de la 300 la 850, iar o valoare mai mare indica o bonitate mai buna.

Cand se pot sterge datele inregistrate la Biroul de Credit?

In Romania, datele inregistrate la Biroul de Credit sunt supuse regulilor stabilite prin Regulamentul UE nr. 679/2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR), precum si de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

In ceea ce priveste momentul stergerii datelor inregistrate la Biroul de Credit, acestea trebuie sa fie pastrate pentru o perioada de 4 ani de la data inregistrarii sau de la data la care au fost modificate. Cu toate acestea, exista cateva exceptii care pot influenta momentul stergerii datelor:

  • Daca persoana fizica a carei informatie este inregistrata la Biroul de Credit isi achita integral datoriile, atunci Biroul de Credit are obligatia de a sterge informatia respectiva in termen de 30 de zile de la primirea dovezii de plata.

  • In cazul in care exista o hotarare judecatoreasca care dispune stergerea datelor respective sau daca Biroul de Credit a inregistrat informatii eronate, acestea pot fi sterse imediat, fara a mai astepta perioada standard de 4 ani.

  • Daca persoana vizata solicita stergerea datelor sale in conformitate cu drepturile prevazute de GDPR, atunci Biroul de Credit are obligatia de a efectua stergerea in termenul prevazut de lege.

Este important de mentionat ca stergerea datelor de la Biroul de Credit nu inseamna automat stergerea tuturor informatiilor despre datorii, ci doar eliminarea informatiilor personale care nu mai sunt relevante sau valabile. Informatiile corecte si actuale despre datorii pot fi in continuare pastrate si raportate.

Care sunt 5 lucruri de care iti recomand sa tii cont atunci cand este vorba despre stergerea datelor inregistrate la Biroul de Credit?

Incepe cu o documentare atenta. Primul pas in procesul de stergere a datelor inregistrate la Biroul de Credit este sa documentezi cu atentie intreaga ta situatie financiara. Incearca sa intelegi pe deplin datoria sau datoriile care au dus la inregistrarea acestor date. Fii sigur ca ai inregistrari precise privind sumele datorate, termenele limita de plata si cine sunt creditorii implicati.

Verifica cu atentie datele inregistrate. Inainte de a depune cererea de stergere, verifica cu atentie datele inregistrate la Biroul de Credit. Cauta eventuale erori, inexactitati sau informatii incomplete care pot afecta situatia ta financiara. Acestea ar putea include date de plata omise sau inregistrarea gresita a datoriilor.

In cazul in care datele personale au fost prelucrate in mod ilegal, atunci acestea pot fi sterse din Biroul de Credit.

Pastreaza o comunicare deschisa cu Biroul de Credit. Pentru a solicita stergerea sau corectarea datelor, trebuie sa intri in contact cu Biroul de Credit in mod oficial. Asigura-te ca furnizezi toate informatiile necesare pentru a identifica corect contul tau si datoria asociata. Comunica clar si pastreaza inregistrarile tuturor corespondentelor pentru referinta viitoare.

Asteapta termenul legal sau plateste datoria. Daca esti in procesul de achitare a datoriei, este important sa ai rabdare si sa astepti termenul legal de 4 ani de la inregistrarea datelor la Biroul de Credit inainte de a solicita stergerea lor. Daca deja ai platit datoria, asigura-te ca ai documente care confirma aceasta plata inainte de a cere stergerea datelor.

Ia in considerare consultarea unui avocat specializat. In multe situatii, obtinerea stergerii sau corectarii datelor inregistrate la Biroul de Credit poate fi un proces destul de complicat din punct de vedere juridic. De aceea, poate fi de ajutor sa discuti cu un avocat specializat in protectia datelor si credite. Acesta te poate ghida prin procedurile legale, te poate ajuta sa pregatesti documentatia necesara si iti poate reprezenta interesele in fata Biroului de Credit si a creditorilor, daca este necesar.

Poti stabili chiar acum o sedinta de consultanta printr-un click aici.

Pentru intrebari despre serviciile noastre si pentru evaluarea initiala pro bono a aspectelor de natura juridica...



...ne puteti contacta prin formularul de mai jos si va vom raspunde in cel mai scurt timp:

Telefon:
0737.376.247

Copyright © Andreea Rainer - Cabinet de Avocat. Toate drepturile rezervate. || Termeni si conditii || Politica de confidentialitate